blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG patrikdee
ČLÁNKY
DISKUSIE
1
SLEDUJETE BLOG
Vitajte na mojom blogu
Patrik Dee



Omyl alebo spása.
pridal Patrik Dee 19.12. 2008 o 8:54

 

FALLOUT 3 – Omyl alebo spása.

 

 

„Spackaný Fallout 3!“. tak znie rezultát uznávaného Dana Vávru, človeka, ktorý sa podieľal na úspešnej hre Mafia, človeka, ktorý svojou pravidelnou rubrikou v časopise Score udivuje čitateľov svojimi názormi a postrehmi na rôzne problémy a témy týkajúce sa väčšinou herného byznisu. Udivuje, pretože aj ja sám musím uznať, že ide o veľmi zaujímavé čítanie, ktoré má hlavu a pätu a nielen to. Názory sú subjektívnym pocitom autora a mnohokrát musím uznanlivo pokývať hlavou, pretože je vidieť,  Vávra jednoducho vie, o čom píše.

 

Spomínaný nadpis svietil veľkými písmenami v Score, mesiac po vydaní hry a všetkým fanúšikom tejto vynikajúcej záležitosti muselo zahúpať žalúdkom, prípadne si neveriacky pretierali oči, rovnako ako ja. Pustil som sa teda do čítania. Pan Vávra, môj rezultát po prečítaní článku znie : Spackaný pokus. Pokus o degradáciu hry, ktorá sa vlastne ani degradovať nedá, pretože svojimi kvalitami dokázala prinútiť pána Vávru napísať niekoľko protichodných tvrdení. Ako píše, F3 hral týždeň v kuse, celkom dobre sa pri tom bavil a ako kameň úrazu začal trieť špinu ohľadom konca, záverečných animácií a nemožnosti hrať aj po ukončení hlavného príbehu. Nesedí mu systém levelovania postavy, ktorý sa po 20 stupni ukončí. Nepozdáva sa mu ani zasadenie NPC do sveta, keď tvrdí, že sú to vlastne panáčikovia bez hlbšieho opodstatnenia, či životného príbehu. Pan Vávra, poďme sa na to pozrieť trocha z iného uhla pohľadu. Poďme na F3 nahliadnuť ako na počítačovú hru, nie ako na reálny svet, poďme porovnať, čo nám ponúka za dané peniaze a čo nám naopak neprávom berie. Ale ešte predtým skúsim popísať situáciu okolo F3 všeobecne:

 

Na strane barikády, ktorý Fallout 3 /F3/ vrhajú do tieňa priemernosti a v extrémnych prípadoch až zbytočnosti stoja fanúšikovia pôvodných dvoch dielov série. Ďalej ľudia, vyjadrujúci na fórach svoje názory podložené dvoma hodina hrania tejto komplexnej hry, ktorí nemajú problém svojimi vulgarizmami a neslušnými poznámkami zhodiť nový Fallout do jamy pre exkrementy púštnych ťiav.  Pričom v hre samotnej snáď ani neopustili samotný Vault 101.

 

„Hrál jste někdy, pane recenzente, Fallout 1 nebo 2??? Vždyť tohle je výsměch všem taktickým akcím, spolupráci, levelování a vůbec všem zásadám předchozích Fallů. Je to ubohá bezbřehá střílečka na hranici arkády. Lidi, mějte vlastní názor a nekupujte blbosti co vycházejí na konzole jenom proto, že někomu zaplatili za to, aby napsal kladnou recenzi...“

 

V strede ringu stoja ľudia, hráči, ktorý F3 považujú za vynikajúcu hru, ktorá však nedosahuje kvalít prvých dielov. Nesypú na hru popol, ale ani oslavné balady. Hlavnou črtou týchto hráčov je spoločná zhoda, že sa jedná o veľmi chytľavú a podarenú hru, ktorá po 10-tich rokoch prichádza, aby oživila spomienky na túto legendu a dopriala fanúšikom série reinkarnáciu svojich prachom zapadnutých zážitkov.

 

„K mému překvapení, jak jsem Fallout 3 postupně hrál a dohrál až do konce, jsem zjistil, že drtivá většina konceptů ze starých falloutů byla zachována, respektive úspěšně implementována do F3. Radiace, mutace tvorů, zpomalený režim akčních bodů, solidní a někdy i vtipné rozhovory, věci, zbraně, podpůrné látky a další, které zůstaly zachovány, skvělé perky, výborný děj, který si opět mnohé nese ze starých falloutů, atmosféra a grafika vystihující skvěle postapokaliptický svět. Plus něco navíc - opravy zbraní a zbroje, výroba vlastních předmětů a mnoho dalších věcí. A co se týče těch pár chyb, které se tu a tam vyskytnou, ve které hře dnes nejsou, že...? Jinak hodnocení čísly ani není třeba, v tomto žánru zkrátka a jednoduše hra roku.“

 

 

No a na druhej strane stoja ľudia, presne ako som ja. So svetom Fallout majú pramalé skúsenosti, rovnako nehrali ani Oblivion, na ktorého modifikovanom engine hra „beží“ a nemajú teda žiadne predsudky, očakávania ani pocity sklamania. My ideme do hry s čistým štítom. Ideme do hry bez očakávaní, ako sem budú prenesené prvky s predchádzajúcich dielov, ako bude vyriešený ťahový systém bojov, ako budú účinkovať drogy,  stimpacky, ako sa bude vyvíjať naša postava, jednoducho ako sa vývojári vysporiadali s touto ťažko splniteľnou úlohou: NADVIAZAŤ  NA ÚSPECH 10 ROČNEJ MODLY A NEPOŠTVAŤ SI TAK PROTI SEBE SKALNYCH FANÚŠIKOV. My sa chceme baviť pri perfektnej hre.

F3 je pre nás  jedno veľké a doposiaľ nepredstaviteľne kvalitné dobrodružstvo. Je to pre nás hra, ktorá síce nesie meno legendy, prináša nám postapokaliptický svet, ale prichádza ako úplne samostatná a schopná bojovať s ktoroukoľvek konkurenciou roku 2008, ktorá bola mimoriadne silná. A dokázala zvíťaziť.

 

„V recenzi na tak unikátní hru a rozsáhlou hru snad ani není možné vyjmenovat všechny zajímavosti, a ani to není cílem. Na hodnocení hry by to totiž stejně nic nezměnilo. Fallout 3 je neuvěřitelně chytlavý, atmosférický a zábavný, a o to jde především. Není ale úplně dokonalý, proto neobdrží hodnocení absolutní. I tak ale doporučujeme. Pro mne osobně zatím hra roku.“

 

 

Ako píše pán Vávra, Fallout 3 dokázal novinárov a recenzentov uchlácholiť faktom, že v dnešnej dobe jednoducho neexistujú kvalitné RPG tituly a práve preto pôsobí ako pohár obyčajnej vody po 3 dňoch na púšti. To nebudem hodnotiť, pristavme sa pri inej výčitke a podľa mňa najzásadnejšej. F3 je zlý, pretože hra končí po ukončení hlavného príbehu. Ako to mohla BETHESDA takto pohnojiť? Nie, nepohnojila, vravím ja. Táto hra nikoho takmer do ničoho netlačí. Môžete prelustrovať celú pustinu, celý Washington DC  bez toho, aby ste v hlavnom príbehu čo i len o centimeter postúpili. Môžete hrať F3 do nekonečna pred konečným qestom, pretože hra vás nenúti ukončiť a nakoniec ani začať akúkoľvek úlohu zadanú v hre.

Je iba na vás, ako sa ku hre postavíte a to je jedna veľká krása. Voľnosť, sloboda rozhodovania. Sloboda pohybu je síce obmedzená a niektoré miesta autori proste vyhradili i s možnými  prístupmi, jedná sa však o prehliadnuteľné zámery, pretože do hry a povahy zničeného sveta zapadajú.

 

NPC a celkovo svet ako taký funguje skvele. V rámci počítačovej hry vzhľadom na rozsiahlosť až neuveriteľne dobre. Neviem presne, ako Vávra myslel svoje kritické slová na túto oblasť hry, ale mne, ako bežnému hráčovi svet žije pred očami a samotné úlohy prídu veľmi zaujímavé a vhodne zasadené do sveta.

Fakt, že umelá inteligencia nepatrí medzi top kvalitu nemôžem komentovať, pri tak obrovskom projekte a rozlohe hry je na postačujúcej úrovni, hoci netvrdím, je čo zlepšovať.

 

20 level a dosť! Ano a čo má byť? Ja v tom problém nevidím, pretože hrám zhruba 50 hodín a dosiahol som zatiaľ 16 level. Najal som si vtipného spolubojovníka, ghula, /// pri získaní jeho nájomnej zmluvy sa ma spýtal, či sa môže ísť niečo spýtať bývalého zamestnávateľa. Otázka znela „Vraj už pre teba nepracujem, je to pravda?. Po kladnej odpovedi mu brutálnym spôsobom ustrelil hlavu a s konštatovaním, aký bol zamestnávateľ hajzel, vyzval ma k ďalšiemu postupu. /// ktorý mi naviac ďalšie postupovanie spomalí, keďže predstavuje pomerne kvalitnú podporu pri boji a XP sa mi po jeho úspechoch nepridáva.

A ak by to predstavovalo až taký neriešiteľný problém, som si istý, že onedlho tu bude mod, alebo patch, ktorý toto obmedzenie opraví.

 

 

Pokračovanie nxt.

 



Prístupov 2439
Kvalita článku
(10%) hlasov 2

PRÍSPEVKY
SLEDUJETE
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
DEEAR 6 - Wasteland 2 obsah
[ 29.11.2014] (príspevkov 1)
Ako si LAKER FAKER nakakal do úst.
[ 30.3.2013] (príspevkov 1)
Patrik Dee - videoprezentácia mojich naj...
[ 8.9.2012] (príspevkov 16)
Prípad 01
[ 26.6.2012] (príspevkov 2)
Záhada Komunity a srdcervúci koniec Patr...
[ 9.8.2011] (príspevkov 69)
Nakreslil som Dee
[ 4.12.2010] (príspevkov 17)
DEEAR 5
[ 15.8.2010] (príspevkov 20)
RED DEAD REDEMPTION - Prichádza kráľ
[ 30.5.2010] (príspevkov 6)
DEEÁR - 4
[ 3.1.2010] (príspevkov 4)
DEEÁR - 3
[ 18.11.2009] (príspevkov 58)